• يکشنبه ٩ مهر ١٤٠٢-٠٩:١١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٥٧٢
زهرا شمس‌احسان

سالمندی و مدیریت شهری

سالمندی یکی از مراحل تکامل زندگی انسان است که آخرین تحولات رشد آدمی در آن صورت می­‌پذیرد. آهنگ رشد در این مرحله نیز همچون دیگر مراحل زندگی دارای ویژگی­‌ها و تغییر و تحولات زیستی و روان شناختی پیچیده است و از آنجا که سالمندی فراگردی همگانی است که در کل زندگی ادامه می­‌یابد، لازم است خط مشی واقع­‌بینانه که با کلیه سطوح کشوری، محلی و خانوادگی و فردی توام باشد، به وجود آید تا گام موثری در جهت ارتقای سلامت همه­ جانبه­‌ی این قشر در جریانات زندگی مهیا گردد. آنان در محیطی امن، احساس استقلال و احترام و شأن و منزلت نمایند و با استفاده بهینه از خدمات اجتماعی، از سلامت اجتماعی و حقوق انسانی در جامعه برخوردار شوند.
پدر بزرگ­‌ها و مادر بزرگ­‌هایی که پاسداران ارزش‌ها و حفظ سنن اصیل و ارزیاب فرهنگ و میراث اجتماعی هستند. با توجه به تحولات ساختاری در سطح جامعه بزرگتر، از جمله تغییر در ترکیب جمعیت، رشد شهرنشینی، استقلال طلبی و فردگرایی، کوچکتر شدن ابعاد خانواده، تقلیل درآمدها، کاهش قدرت خرید اقشار و طبقات متوسط و پایین جامعه، اندازه مسکن، زوال تدریجی آتوریته و به ویژه منزلت و سلامت  اجتماعی سالمندان در جامعه و رشد جمعیت سالمندی در دهه­‌های اخیر، پیش بینی می­‌شود که نیاز سالمندان به دریافت خدمات حمایتی و رفاهی و تامین اجتماعی پیش از پیش محسوس می­‌شود.
واقعیت این است حجم عظیم تغییراتی که سالمندی جمعیت با خود به همراه خواهد داشت تمام ابعاد زندگی اجتماعی را در بر خواهد گرفت و تغییرات بنیادی را رقم خواهد زد تا جایی که دامنه­‌ی این تغییرات ابعاد مختلف جامعه را متاثر خواهد کرد و لازم است ضمن پیش‌بینی‌های لازم، می­‌بایست از پیش خود را برای آن آماده سازیم.
نظام سلامت، حوزه­‌ی خدمات اجتماعی، زیرساخت­‌های شهری و ... همگی به شدت متاثر از حضور درصد بالای جمعیت سالمندان خواهد بود که اگر خود را با نیازهای این گروه تطبیق نداده باشند، نمی­‌توانند از پس ارائه خدمات مقتضی برآیند. مدیریت شهری با توجه به جایگاه ویژه­‌ی خود می­‌تواند علاوه بر آماده­ شدن برای افزایش نرخ سالمندی جمعیت، پیشگام آگاهی­‌رسانی شود. در این میان شهرداری تهران با توجه به دسترسی نزدیک با شهروندان و امکان همکاری با سایر سازمان‌ها می­‌بایست هم در ساحت فیزیکی و هم اجتماعی زمینه­‌ی را برای مشارکت اجتماعی هرچه بیشتر سالمندان آماده کند. احداث مراکز ویژه سالمندی، طراحی پارک­‌ها و محیط‌های مناسب­ سازی­ شده برای سالمندان، ایجاد درگاه­‌های تعامل مستمر با سالمندان، جلب مشارکت سالمندان در برنامه­‌های مختلف، پیش­‌بینی نیازهای ویژه‌ی سالمندان در حمل و نقل شهری و طراحی فضاهای شهری تنها بخشی از مواردی است که می‌تواند به تدریج شهر را برای حضور فعال اجتماعی سالمندان آماده سازد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: